miss783

Mjölk är inte etiskt försvarbart

Det var för något år sedan jag bloggade om mjölk och vikten av att välja ekologisk sådan. Jag har tänkt om. Numera vill rekommendera soja-, havre-, och mandelmjölk i stället. -Varför? Jo, för att jag inte etiskt kan försvara min rätt till att dricka mjölk från något djur.
 
Lite grundläggande fakta:
För att en ko (get, får eller buffel) ska ge mjölk måste den kalva. Mjölken som sedan kommer är avsedd för kalven, men tas hand om av bonden för att säljas vidare till ett mejeri. Är kalven hane får den växa till sig ett par månader innan den går till slakt. I annat fall får den växa sig stor på mjölkersättning, (i ekologisk produktion efter fyra dagars råmjölk från mamman) och sedan insemineras årligen för att kunna mjölkas, precis som sin mamma. Kor kan i regel bli runt tjugo år gamla. Dock slaktas de när de är runt fyra år.
 
För varje glas mjölk, varje semla, glasskopa, skål med yoghurt, klick med creme fraiche... har en kalv gått miste om sin mamma och hennes mjölk.
 
Kor är tänkande djur som känner känslor, och liksom det vore smärtsamt för oss att bli fråntagna ett nyfött barn, är det smärtsamt för kon att bli fråntagen sin kalv. Likväl upprepas denna procedur år efter år tills kon är uttjänt och skickas till slakt som billigt kött.
 
Alternativ:
Att äta en kost utan mjölk är ingen konst och det finns massor med spännande alternativ att välja bland. Att avstå mjölk, anser jag, gör en mer kreativ i köket och leder till nya idéer och smakupplevelser.

Comments

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback