miss783

Sena nätter, fester och konsten att vakna upp i nuet

Vinet flödar. Sommarnätterna flyger förbi. Slumrade till vid sjutiden i morse. Har vaknat till igen. Äter godis och lyssnar på musik. Katten sover.

Det verkar alltid vara fest hos mina grannar i området. Och det är så det ska vara. Spontant, roligt och gränsöverskridande. Ja, de galnaste festerna tycks ändå vara med mina föräldrar. Inte för att glömma farmor! Det är så skönt när man ser förbi åldrar och bara har kul tillsammans.

Fortfarande långt kvar på lovet. Läste i en tidning om wabi-sabi när jag fick mina fötter ompysslade idag. Wabi-sabi är en japansk världsåskådning som handlar om att acceptera det föränderliga. Eftersom ingenting är beständigt får man leva i de fina ögonblicken som ges. Till exempel ett glas vitt på grannarnas nybyggda terass. Ett kvällsdopp i havet. Tillfällena i livet när tiden tycks upphöra.

Inser att det är först när man låter alla tankar om historia och framtid segla förbi likt moln ur ens huvud som man vaknar upp och finner sig själv i nuet.

Wavves och sommar och solbränd hud

Ok, det där med solbränd hud la jag bara till på slutet för att det skulle låta bra. Med tanke på min väldigt vrickade dygnsrytm har jag svårt att bli bränd. Bara sådär lagom varm vid skymningarna.

Hur som helst: Wavves spelas ur högtalarna, fönstret är öppet... sitter på golvet och målar (som vanligt) efter att ha njutit av nybryggt kaffe, hallonmuffins och poolbad.

Visste ni att gräs i skugga inte är särskilt grönt? Det är det svåra när man målar. Att hitta de riktiga färgerna och inte de man tror från början. Man är lite för fördomsfull när det gäller allt. Det upptäckte jag vid ett blindtest med Fanta och Zingo. Alla blev så grundlurade! Tro det eller ej, men Fanta är överlägset godast.

...och det var allt från mitt crib idag.

Spara inte på massa skit

-Nej, för fan. Släng det!

Efter att ha varit på Nikon School fick jag ett nytt, grymt bra tips: spara inte på dåliga bilder. Bilder är ju i själva verket olika stunder i livet fångade på en lins, och nu när digitalfotografin är synonymt med vår vardag fotas allt och alla precis hela tiden. Kolla bara på Facebook(!) Och folk klagar på övervakningskameror. Anyway, varför spara de foton som inte blev bra? Fula bilder från nyår -07, en tråkig dag sommaren -06. Seriöst, det tar ju bara upp onödigt mycket utrymme på hårddisken. Och ännu värre, varför lagra skiten på en extern hårddisk? Det är ju totalt meningslöst. Ska man koppla in den i teven eller datorn om några år och titta på den roliga dagen man hade med sina vänner och alla suddiga porträtt och överexponerade utrymmen man tagit kort på? HAHAHA, titta en ketchupflaska. Craaaazy. Mina tånaglar inzoomade vid havet. Kolla vad vi åt! Och titta där, en konsertbild på en oidentifierbar sångare.

Fick just en obehaglig känsla av att vara lik Thierry Guetta (mer känd som Mr. Brainwash) i det avseendet att arkivera ALLT på bild. Men ärligt talat? Varför då? Vad gör det om man glömmer bort vad man hade för skor på sig i gymnasiet egentligen? SERIÖST. Let go and move on. *intalar mig själv i skrivande stund*

Spara det som blev bra. Gör en backup på det och behåll din värdighet. Historien försvinner inte för att inte allt finns dokumenterat på bild. Den lever kvar i våra minnen. Nu åter till min rensning...

Regn in på småtimmarna

Klockan var fyra på morgonen och jag satt i bilen och tittade på regnet som smattrade på rutan. Det resulterade i denna fantastiskt deppiga bild på mig själv med svarta skuggor av droppar som rann ner i mitt ansikte.

Mobilfotografi ftw! Det här känns förvisso aningen emo, men jag gillar den här lomografi-aktiga effekten. Simpelt, fulsnyggt och så brutalt äkta. Ja, tänk vad en liten Nokia Classic är kapabel till!





A cold freezing night


Fett med soft

Ja, visst är det fett med soft. Sommarlovet är nu ett faktum och idag har jag blivit bjuden på härliga pannkakor med grädde och hallonsylt av min kära vän Therese. Jag vet att hon sätter sig på flyget till Paris imorgon, men passar ändå på att publicera ett litet klipp jag vet att hon skulle uppskatta. Ifall hon råkar få tråkigt och har tillgång till dator.

Youtube är en outömlig källa av inspiration. Hittade nu denna... ja, vad ska man klassa den som? Musikvideo kanske? Oavsett är beatet helt underbart. Resten är så dåligt att det blir bra. Just som det ska vara för att slå igenom i dagens popkulturella informationsöverflöd.

Epileptisk gif-konst med en katt


Frukost med fröken Fehrling

För övrigt min syster (nope vi har inte samma efternamn). Det blev.... SUUUURRPRIIISEE: ostmackor. Ostmackor med marmelad. Lyxade till det lite. Det är ju fredag. Inte vilken marmelad som helst, utan en fransk sådan med fyra olika röda frukter. Apelsinjuice och grönt te. Bla bla... intressant bloggande om vad jag ätit. Mwhaha, dokumenterade näringsintag ftw.

*Min syster krävde att jag skulle ta bort bilden på henne, men gick med på censur.

Dirty Picture

Här kommer en nice stekarlåt, som jag trodde ursprungligen var östeuropeisk då jag såg den på Party TV. Men icke. Det här är äkta americano. Passar ju utmärkt till nationaldagen... NOT. Men, den är bra. Nice beat. Videon är lite spec. Lägg särskilt märke till hur Ke$ha posar på en toalett utan lock i högklackat. Undrar hur många gånger hon plaskade ner med skorna innan hon nailade den perfekta sekvensen till videon? Mmm. Dirtee... in the right sense. Ke$ha sprider e-coli.

Sturekatten på facebook

Yes. Katten hänger med i de mediala trenderna och finns nu på facebook!

Du kan gå in och trycka på like, kommentera eller bara allmänt höja din stekstatus.

Chill vid poolen


En pocketbok, en kall Sprite och en katt som sover bredvid... Mm. Kan knappast bli bättre?

maru the employee


Nu Thang