miss783

The sexy lie

Helt fantastiskt tal som förklarar objektifiering av kvinnor i media, hur det påverkar oss, samt hur vi kan motverka det. Ta dig tid att titta på det här, för det är enormt upplysande!
 

Insikter och uppmaningar

I min värld är det lite konstigt att summera händelser i slutet av december månad, för att låtsas om att allt startar på nytt i januari. Jag tänker att livet är lite mer linjärt på något sätt. Fast skit i det, för nu ska jag summera upp några viktiga punkter jag blivit upplyst om det gågna året:
 
  • Bojkotta scampi! Finns tusen skäl att vägra denna räka. (Upplystes om detta under hållbarhetsdagen på Göteborgs Universitet)
  • Se tillvaron genom feministiska glasögon. Hemskt, men ack så upplysande! När man inser saker kan man förändra dem. Bry dig och våga stå upp för kvinnors rätt! (Min nyfikenhet i ämnet väcktes bland annat genom bloggen "hej blekk!") 
  • Hata HM. Ett företag som tycker det är ok med djurplågeri och slavlöner för sina anställda. (Har vetat detta ett tag, men hatet har spätts på i och med angora-debatten under hösten)
  • Våga ge bort saker du inte vill ha eller behöver. Finns massvis med ställen där man kan dumpa sånt som bara tar upp plats i ens skåp. (Har donerat en hel del till Myrornas och Emmaus i år och på så sätt fått mer andrum i min lägenhet)
  • Köp ekologisk mat och laga goda middagar! Behöver jag ens förklara varför? Livet är kort. Vi har bara en jord.
  • Läs innehållsförteckningar. Det är mer spännande än vad du tror! Ta på dig ett par glasögon om så behövs och du kommer bland annat få reda på att skillnaden mellan Cantadou och Crème Bonjour är att den senare innehåller gelatin. (Detta upptäckte jag i veckan. Alltså ärligt talat, gelatin i en färsost?)
  • Strunta i mode. Klä dig i det som passar dig och din kropp och i det som du tycker om. Satsa på kvalitet. (Det märks tydligt när man rensar bland kläder vad som är tidlöst och håller genom åren. Ett sånt tankesätt sparar i längden både på miljön och din ekonomi)
 
BONUS. Under året har jag blivit ÄN mer kritisk till 9/11. Kolla gärna in ett av mina favoritklipp:
 

"Gubben Barrault är en fitta"

"Hjärtat bultade som om det velat brista; häpnaden naglade fast mig på platsen; jag var rädd. 'Fitta' måste vara ett av dessa 'fula ord' som kryllade i ordförrådets slumkvarter och som ett väluppfostrat barn aldrig möter; det var kort och brutalt och ägde ett lågt stående djurs fruktansvärda enkelhet. Jag hade redan gått långt genom att läsa ordet; jag förbjöd mig själv att uttala det, om så vore i en viskning. Jag ville inte att detta vämjeliga kryp som kröp på väggen skulle hoppa in i min mun och förvandlas till en svart fanfar i djupet av min strupe."

-Jean-Paul Sartre (Orden, s. 71)
 
 
(...och ja, jag sökte på orden "cunt illustration" i Google's bildsök för att hitta den passande illustrationen ovan)

Porträtt av syster


Mission to Venus: ett nytt spelkoncept

Inspirerad av härliga Backpacker 2 som jag spelade år 1997, har jag gjort ett gäng skärmdumpar som visar hur spelidén Mission to Venus funkar. Jag, Jesper och Ja, kom på idén att utveckla ett ramverk där lärare kan agera spelutvecklare genom att lägga till uppgifter själva. På så sätt kan de ge läxor på ett nytt och roligt sätt, vilket förhoppningsvis inspirerar och väcker nyfikenhet hos deras elever. Bilderna nedan är exempel på hur spelet är uppbyggt och hur det ser ut när frågor lagts till.
 
 

HIER KOMMT DIE SONNE! Underbar cover

Om jag får barn vill jag (typ) att de ska vara som de här: