miss783

Konstutställning på lördag!

På lördag 29/6 ställer jag ut ett par coola oljemålningar på Pustervik. Varmt välkomna!
 
 

Det är skillnad på citron och ekologisk citron

Två ämnen är vanligt förekommande vid ytbehandling av citrusfrukter i konventionell ordling:
 
Imazalil och ortofenylfenol
 
Dessa ämnen dödar svamp och fungerar som antimögelmedel, samt ger frukterna längre hållbarhet på butikshyllan. De är även cancerogena och irriterar både hud och ögon, varav den sistnämnda kan orsaka akut förgiftning.
 
Varför jag enbart köper ekologiska citroner beror på att jag slipper få rester av dessa ämnen i min mat. Då är det väl värt ett par kronor extra?

Ponho är nu färdigställd!

Efter många om och men, så har jag äntligen målat färdigt figuren som jag kallar för PonhoSåhär blev han:
 

Tomatsoppa med köttextrakt

Till lunch idag erbjöds mig: "Italian Chunky Tomato Soup With Sundried Tomatoes And Mascarpone".
 
Wow. Jag var lockad att läsa innehållsförteckningen och konstaterade kort därefter att den inte är vegetarisk. Notera att jag inte menar mascarponen på 0,8&. Kolla här:
 
Innehåll:
Tomater 70%, vatten, vegetabilisk olja, modifierad stärkelse, socker, mascarponeost 0,8%, skummjölkspulver, vetemjöl, soltorkade tomater 0,7%, salt, jästextrakt, surhetsreglerande medel (citronsyra), nötköttsextrakt, lök, arom (med selleri), stabiliseringsmedel (E 451, E 452), maltodextrin, vitlök, örter, vegetabiliskt fett, balsamvinäger, vitvinsextrakt.
 
Totalt hela 22 ingredienser!
 
Den tomatsoppa jag själv brukar göra hemma innehåller:
 
Lök, vitlök, rapsolja, majsmjöl, tomatpuré, krossade tomater, sambal oelek, lagerblad och buljong. 
 
Mindre än hälften av ingredienserna som krävdes för "Italian chunky tomato soup with sundried tomatoes and mascarpone". How is it possible?!
 
Och den tar inte mer än en kvart att göra.