miss783

Jonas Lidén sätter sina spår

Detta är väl valda citat från min latinlärare jag fann i gamla kollegieblock:

  • Gå stenhårt på formerna. Det är idiotsäkert. Det funkar jämt.
  • Matte är ju inget ämne, det är ett tillstånd! 19/1 -07
  • Och så kommer det... SPLAT! som en blöt torsk i ansiktet. Och ordet var kött. 24/1 -07
  • Inte ens Maj-Cristin kan rita en rät linje.
  • Avslutat Passivt. Jag öppnar dörren... Men, om jag skriver öppnad, då kan jag inte vara subjektet längre. Eller jo, om man ligger på operationsbordet, då kan man vara öppnad. 9/2 -07
  • En gentleman joggar inte. 9/2 -07
  • Vi tolkar de norska intonationerna helt annorlunda. Därför tror vi att norrmännen går runt på ecstacy hela tiden.

Jonas Lidén (f. 1965) arbetade under ett årtionde som officer. Han blev 2000 fil. mag. och gymnasielärare vid Göteborgs universitet samt 2006 teol. kand. Jonas har undervisat vid Församlingsfakulteten i religionshistoria, religionssociologi och pedagogik sedan 2000. Under samma tid har han verkat som gymnasielärare i bland annat samhällskunskap, historia, religion och latin. [http://www.ffg.se/index.php/om-institutionen/laerare/jonas-liden]

Shoes...


En helt vanlig fredagkväll

Sitter jag med min vän Wallenberg och familjen (vilket inkluderar farmor och faster) och dricker honungsvin äter äppelkaka, grädde och Riesen. I mängder.
Till detta en orgie i YouTube och glassplitter då min mor inte har någon kontroll över disken.
Kände att det här klippet fångar känslan i köket just nu när pappa dammsuger hysteriskt under våra fötter, klockan halv ett på natten. Ah, det är skönt att känna att man lever!


Sandy Rivera & Haze - Freak


BÄSTA TECKTONIKLÅTEN HITTILLS. Att träna Tecktonik till den här låten är helt oslagbart. Den är så fruktansvärt snyggt gjort med perfekt takt. Precis lagom för att hinna göra alla moves. Så skruva upp volymen och låt beatsen kicka igång dina endorfiner.

Céderic Villani och konsten att hitta sin stil

Blev helt hänförd när jag såg den franske matematikern och professorn Cédric Villani som gästade Skavlan häromdagen.

Han berättade om hur han hittade på en klädstil när han gick på högskolan som han kört på stenhårt de senaste femton åren. Han har uppnått ikonstatus i Frankrike och blir jagad på gatan för att skriva autografer till unga tjejer.

Det är fascinerande att se någon så intensivt passionerad för sitt ämne och med en helt unik stil. Kombinationen av matte på cutting edge-nivå tillsammans med ett intresse för en avantgardistisk klädstil är oslagbar. Dessutom med en enorm portion charm och ett öga för det vackra har monsieur Villani just blivit en stor förebild för mig.

Han har just påmint mig om hur viktigt det är att studera det man brinner för, bära de kläder man känner karaktiserar ens egen personlighet och lyssna på sitt hjärta...

Vill du se hans intensiva ögon när han berättar om hur vacker matematiken är kan du kolla reprisen av Skavlan i SVT Play här: http://svtplay.se/t/102974/skavlan

GÖR BACKUP

NU. Inte sen. Sen är det ju för sent. Det är så in i helvete frustrerande när data går upp i rök och inte går att hitta igen.

Musik kan man alltid ladda ner på nytt men,
BILDER GÅR INTE ATT ÅTERSKAPA.

Dokument och bilder måste finnas kopierade någonstans för det är blott en tidsfråga innan någonting händer. Fixa en extern hårddisk och ladda över allt av värde. Jag lovar, det är högst nödvändigt.