miss783

The Sunday Horror Fest live from N.Y.

Kanal 5s live-sända show med Filip och Fredrik är redan efter två avsnitt TV-historia. Den helt obeskrivliga stämningen av dålig personkemi skär sig likt kletig olja och vatten och infekterar vartenda vardagsrum som har teven igång, världen över. På andra sidan atlanten görs mer eller mindre planerade psykologiska experiment mellan kända amerikaner och svenskar (som på något sätt skiljer sig från mängden) och resultaten blir långa sekvenser av obehag. Ungefär lika påfrestande som att vara overdressed på en middagsbjudning, eller som att bli serverad Snickers som nötallergiker.

Showen får tittarna att svettas i händerna och andas oregelbundet. Det blir så pinsamt att man inte vet om man borde skratta högt eller för evigt sluta att titta på TV.


Thorsten Flinck sitter extremt påtänd i soffan, med äggskalsvit hy, svettigt hår och en högerhand som skakar. Filip och Fredrik ser faktiskt bekymrade ut.

-KNARKAR DU?
-Mer eller mindre... eh.. inte.

Några sekvenser senare gifter sig ett par i samma studio. De vigs av Filip i egen hög person. I bakgrunden skymtar två hyllplan med sprit, Fredrik, Thorsten, publiken och husbandet. Nedanför står deras små barn iklädda halkiga, vita klänningar. Direkt därefter sjunger Björn Skifs Hooked On A Feeling i fel tonart.

Brudparet såg ju i alla fall glada ut. Typ.

Ett mystiskt plaskljud

LAUGHING OUT LOUD. Jag tappade jag min iPod nano i toaletten. Vågar knappt andas. Den går inte igång. Vill lyssna på Violet Hill! O.o

Hej, nu ska jag berätta vad som hände mig idag. Jag tog en treo för jag vaknade med huvudvärk. Sen tog jag en dubbel espresso i soffan och ringde min kompis Asker. Efter det skulle jag gå på dansföreställningen Alaska med mamma. Fast jag var tvungen att kissa och helt plötsligt hörs ett plask och iPoden har trillar ur min jeansficka, rakt ner i toaletten innan jag hunnit spola. Btw, så var Alaska en mycket trevlig pjäs/dans. Inspirerande!



Varför 90-talister är emo idag

"Hur gick det?! Gick det bra? O.o
Ok...
Jag såg en av er som pussade ett prasselpapper och hoppade på en förälder istället. Ja, det var ju ett nytt sätt.
Alla får priser! Prata med er pappa så får ni skumdelfiner och pappa får en ny bil. Ah, kanske inte riktigt sant. Men det är inte så lätt att prata sant hela tiden, eller hur?"

 -Thomas Gylling, år 1993 i programmet 100 kg Godis

Kurt Cobain begår självmord ett år därefter 1994

Vi spenderade timmar framför...
  • Tippen (Ett barnprogram om sopor)
  • Ika i rutan (Ika testar att dricka skumma drycker och dansar skelettdansen)
  • Kloak (Sommarlovsmorgon om ett gäng skrikande ungar som ramlat ner i en kloak där digitala monster attackerar dem)
  • Bullen (Ungdomsprogram om typ såna pinsamma saker som att hångla)
  • Alarm (Sommarlovsmorgon om sår och plåster)
  • Mosquito (Helt osammanhängande mystiska monologer om t.ex. skarabéer, samt blandade klipp från nätet)
  • Kenny Starfighter (Dricker bensin, letar efter chokladzingo och analyserar grönt slime medan elever på en skola får undervisning i föruttnelsen utav människokroppen. Thomas di Leva skriker "Hur kunde allt bli så fel?!")


År 1996 dör 2Pac Shakur

 

...och de oförglömliga filmerna

  • The Nightmare Before Christmas
  • Scream
  • The Matrix
  • Batman
En nattsvart mörker vilade över hela 90-talet. IT-bubblan sprack. Lågkonjukturen var extrem. Hihopen handlade om nära och kära som dött. Modet innebar för första gången om att inte framhäva sin skönhet. Och värst av allt! ClipArt ansågs snyggt?!