miss783

Vaniljsås med gelatin

Idag blev jag tillfrågad att köpa med mig lite vaniljsås till rabarberpajen min kompis hade bakat. Denna paj (med vaniljsås) skulle vi sedan äta på en picknick. Jag tog genast cykeln ner till ICA. Väl där hittade jag många lämpliga förpackningar att ta med. Det fanns Fresta, Marsan, Oatly... you name it. Av ren vana läser jag ju numera innehållsförteckningar på sånt jag köper och kollade av ren nyfikenhet vad en vanliljsås innehåller. Ja, vad innehåller en sådan? Gelatin var bland annat en ingrediens som fångade min uppmärksamhet. Inte visste jag att vaniljsås är en animalisk produkt... Sen fanns där x antal E-ämnen, förtjockningsmedel, aromämnen. Oavsett märke var vaniljsås en mycket märklig sammansättning olika ämnen. Gennerellt gäller att: vaniljsås innehåller inte ens vanilj.
 
Jag blev sur och vägrade köpa med mig någon smörja att besudla en hemmabakad rabarberpaj med.
 
Det hela slutade med att jag strax innan picknicken sprang in på ett ekologiskt kooperativ och köpta med mig en ÄKTA vanlijglass som gifte sig utmärkt med den goda pajen. Den hade fyra ingredienser. Say no more.

Utan tillgång till bra mat!

Idag var jag och kollade på en ny lägenhet med min sambo. Vi gick en tur i området för att kolla upp närmsta busshållplats och framförallt var den närmsta mataffären ligger. Det enda inom gångavstånd var Lidl. Ett par hållplatser därifrån finns Netto. Ärligt talat? För skojs skull gick vi en sväng in på Lidl och jag tänkte att jag trots allt kunde sticka hål på mina fördomar, men icke! Det tog för det första en rejäl stund innan jag hittade någon riktigt mat. Det första man möts av på Lidl är hyllmeter efter hyllmeter med konstiga kakor och kex, smågodis och billiga läskkopior. När jag väl hittade "maten" var allting långväga importerat och med konstiga märkningar. TIll min stora förvåning fanns INTE EN ENDA EKOLOGISK VARA! Bara konstiga köttstycken från Tyskland och Mildas äckliga matfettsblandning. Nej, Lidl har inte ens riktigt smör. När jag väl konstaterat detta tittar jag mig runt och ser att resten av butiken fyllt av skräp, såsom billiga plastprylar och konstiga kläder.

Helt plötsligt förstod jag varför de flesta vi hade gått förbi på vägen sett så blekfeta ut.
Det finns ju inget närmre ställe för dem att handla mat på. Fy skam! De är ju illa tvugna att överleva genom att handla på Lidl, om de inte har bil och kan ta sig till något vettigare ställe. Det borde finnas tillgång till ordentliga mataffärer i alla bostadsområden och det borde vara en rättighet. 
 
Lägenheten gick, kanske turligt nog, till en annan.

Jag måste växa upp och klä mig snyggare

Från och med... kanske juni, så ska jag inte längre ha jeans. Jag har fått en fix idé som vanligt. Läste tidigare idag en kommentar som gick något i stil med att: "Jeans är Sveriges nya folkdräkt". Jag kan inte direkt säga emot. Alla har verkligen jeans. Inte för att det är något fel med det! Men vad jag känner just nu är att det är så tråkigt. Jag som kallar mig själv för en kreatör kan väl komma på någonting roligare att klä mina ben i. Ändå har jag år ut och år in klämt ner dem i trånga mörkblå jeans. För det funkar till allt, förutom till fest.
 
Och sen har vi ju alla tröjor med tryck. Jag fick frågan en gång om vad jag betalade för min nya t-shirt från G-star. Jag förstod inte grejen, men svarade till slut vad den kostade. Minns att det var runt 400 kr. Efter det fick jag ytterligare en fråga om varför jag betalar så mycket pengar för att gå runt som en levande reklamskylt. Hm. T-shirten jag hade köpt var tryckt med gigantiska versaler där det stod: "G-STAR RAW DNM". För stunden blev jag faktiskt lite ledsen för det var ju en ny t-shirt jag köpt som jag kände mig fin i. Men nu när t-shirten är både gammal och hålig har den inte lika högt affektionsvärde längre och jag börjar förstå varför det är absurt att betala pengar för att göra reklam. Tröjor med stora feta bokstäver är därför något jag hädanefter inte kommer spendera pengar på.
 
Mode och kläder verkar ju vara ett hett ämne bland bloggare, så jag kan lika gärna berätta (för er som orkat läsa ända hit) vad jag tänkte klä mig i nu. Efter att jag gått ut skolan (vilket jag alltså gör i juni) ska jag på jakt efter mjuka statinbyxor, tajta toppar (utan tryck), en blazer (ja, det måste alla egenföretagare ha!), en snygg kjol och snygga skor som man kan ha när man ska gå och cykla. Förhoppningsvis kanske jag även hittar ett coolt halsband i silver. Inget slit och släng här inte.
 
Hur det ska gå med detta återstår att se. Alla andra gånger jag planerat en ny klädstil har det slutat med att jag snubblar på målsnöret. Men inte nu. Hoppas jag i alla fall.

Varför kvinnliga modeller står offer för sexism i reklam

Då och då blossar det upp repotage om den ständigt pågående förnedrande sexismen. Nu handlar debatten om American Apparel, som i och för sig har haft sexistiska reklamkampanjer så länge jag kan minnas. För er som inte uppmärksammat detta handlar det bland annat om hur unisexskjortor presenteras på extremt olika sätt beroende om de sitter på en man eller en kvinna. Männen bär oftast jeans till skjortan, har den alltid knäppt och poserar i vardagliga miljöer. Inte så mycket att höja på ögonbrynen för eftersom bilderna visar skjortan som den är tänkt att bäras. Men när skjortorna presenteras på kvinnor, bär de dem uppknäppta i en sexiga poser, utan några andra kläder till. Ja, på vissa bilder är de faktiskt nakna under. Notera att detta är bara ett av många exempel från American Apparel, som jag nämnde tidigare har sexistiska reklambilder som sitt signum.
 
Jag tänker ofta att de kvinnliga modeller som ombeds ställa upp på liknande bilder borde tacka nej. Om alla gjorde det skulle väl knappast debatter som dessa behövas? Men samtidigt inser jag att det inte är så enkelt. Kvinnliga modeller, liksom manliga, arbetar som alla andra för att tjäna sitt levebröd. Tackar man nej till allt riskerar man sitt jobb, med allt vad det innebär. Därför måste en förändring ske på annat håll. Det är de som beslutar om bildernas utformning och innehåll som måste tänka om. För att de ska behöva göra detta krävs det dock att konsumenter tackar nej till sexism. Bojkotta American Apparel! Det är det enda sättet. För kvinnorna i dessa sexistiska bilder finns bara där för att få oss att köpa en vara. Köper vi det inte, så måste en förändring ske i företagets marknadsstrategi. Vi kan med andra ord påverka dessa beslut från gräsrotsnivå. Slutsatsen är: köp inte sexism.
 

Ännu ett par reklambilder från American Apparel. Hade jag inte vetat detta jade jag nog trott att det var någon form av mjukporr. Ja, vad är skillnaden förresten?


Kroppen bestämmer

Jag hade tänkt att inhandla professionella kläder man kan ha på framtida anställningsintervjuer. Hade planerat att ta en runda på stan och fixa snygga byxor och skor och en och annan topp. Sen hade jag tänkt plugga och träffa kompisar, gå på världskulturmuseet och ta en öl. Men nej, så blev det inte. Vaknar med att det känns som en klump i halsen. Sveda under ögonlocken. Feber. Kroppen hade ingen lust att göra massa ärenden på stan. Nej, inte anstränga sig överhuvudtaget; den ville ta det lugnt och vila. Så nu har jag legat i soffan och kollat på film, efter film efter film... halvt om halvt mot min vilja.
 
Kan för övrigt rekommendera filmen Zeitgeist. Otroligt intressant, om än ful visuellt.