miss783

Varför kvinnliga modeller står offer för sexism i reklam

Då och då blossar det upp repotage om den ständigt pågående förnedrande sexismen. Nu handlar debatten om American Apparel, som i och för sig har haft sexistiska reklamkampanjer så länge jag kan minnas. För er som inte uppmärksammat detta handlar det bland annat om hur unisexskjortor presenteras på extremt olika sätt beroende om de sitter på en man eller en kvinna. Männen bär oftast jeans till skjortan, har den alltid knäppt och poserar i vardagliga miljöer. Inte så mycket att höja på ögonbrynen för eftersom bilderna visar skjortan som den är tänkt att bäras. Men när skjortorna presenteras på kvinnor, bär de dem uppknäppta i en sexiga poser, utan några andra kläder till. Ja, på vissa bilder är de faktiskt nakna under. Notera att detta är bara ett av många exempel från American Apparel, som jag nämnde tidigare har sexistiska reklambilder som sitt signum.
 
Jag tänker ofta att de kvinnliga modeller som ombeds ställa upp på liknande bilder borde tacka nej. Om alla gjorde det skulle väl knappast debatter som dessa behövas? Men samtidigt inser jag att det inte är så enkelt. Kvinnliga modeller, liksom manliga, arbetar som alla andra för att tjäna sitt levebröd. Tackar man nej till allt riskerar man sitt jobb, med allt vad det innebär. Därför måste en förändring ske på annat håll. Det är de som beslutar om bildernas utformning och innehåll som måste tänka om. För att de ska behöva göra detta krävs det dock att konsumenter tackar nej till sexism. Bojkotta American Apparel! Det är det enda sättet. För kvinnorna i dessa sexistiska bilder finns bara där för att få oss att köpa en vara. Köper vi det inte, så måste en förändring ske i företagets marknadsstrategi. Vi kan med andra ord påverka dessa beslut från gräsrotsnivå. Slutsatsen är: köp inte sexism.
 

Ännu ett par reklambilder från American Apparel. Hade jag inte vetat detta jade jag nog trott att det var någon form av mjukporr. Ja, vad är skillnaden förresten?


Comments

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback