miss783

Vaniljsås med gelatin

Idag blev jag tillfrågad att köpa med mig lite vaniljsås till rabarberpajen min kompis hade bakat. Denna paj (med vaniljsås) skulle vi sedan äta på en picknick. Jag tog genast cykeln ner till ICA. Väl där hittade jag många lämpliga förpackningar att ta med. Det fanns Fresta, Marsan, Oatly... you name it. Av ren vana läser jag ju numera innehållsförteckningar på sånt jag köper och kollade av ren nyfikenhet vad en vanliljsås innehåller. Ja, vad innehåller en sådan? Gelatin var bland annat en ingrediens som fångade min uppmärksamhet. Inte visste jag att vaniljsås är en animalisk produkt... Sen fanns där x antal E-ämnen, förtjockningsmedel, aromämnen. Oavsett märke var vaniljsås en mycket märklig sammansättning olika ämnen. Gennerellt gäller att: vaniljsås innehåller inte ens vanilj.
 
Jag blev sur och vägrade köpa med mig någon smörja att besudla en hemmabakad rabarberpaj med.
 
Det hela slutade med att jag strax innan picknicken sprang in på ett ekologiskt kooperativ och köpta med mig en ÄKTA vanlijglass som gifte sig utmärkt med den goda pajen. Den hade fyra ingredienser. Say no more.

Comments

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback