miss783

Tidningen Amelia behöver förändras radikalt

Följande email skickade jag nu till Amelias chefredaktör:
 
Hej!
 
Igår fick jag tag i senaste numret av Amelia: nr 15 den 4/7 2013, när min mamma hade lagt ifrån sig den på sin semester. Jag blev minst sagt bestört när jag började bläddra i den. Såsom jag har förstått så riktar sig Amelia till kvinnor i min mammas ålder, alltså runt 40. På grund av detta ser jag ett flertal problem med Amelia som kan påverka era kvinnliga läsare negativt.

Redan på omslaget står det i neonrosa text om "11 dolda viktfällor på semestern". När jag senare bläddrar i tidningen hittar jag den långa artikeln om "Korvfällan" och Jennifer Anistons träningsprogram. Däremellan har jag hunnit bläddra igenom annonser för plastikkirurgi, vitare tänder, kräm för yngre hy och juice med 50% mindre socker. Ett par sidor senare kommer mot förmodan recept på "chokladmuffins med kolasås". Innehållet i tidningen anser jag därför fungera som en ätstörningstrigger för osäkra kvinnor.

Vad jag också la märke till i Amelia är hur många annonser som porträtterar kvinnor väldigt mycket yngre än tidningens målgrupp. Exempelvis bilderna för Vichy, Dove, Pepsodent, Baba de Caracol, Kicks, Mood, L'oréal med flera, gestaltar retuscherade kvinnor i 20-årsåldern.

Sammanfattningsvis, när jag slått igen tidningen, har jag lärt mig att jag borde olja in mitt hår, bleka mina tänder, banta, få bättre koll på vad jag äter, raka mitt kön (för annars får jag ju röda prickar som annonsen för RFSU antyder) och undvika vita bikiniränder när jag solar. TidningenAmelia lämnar mig väldigt osäker på mig själv.

Jag önskar att ni kvinnor på redaktionen kunde stötta och peppa era kvinnliga läsare istället för att skriva om vikt och utseende. Det finns så mycket intressant ni skulle kunna skriva om! Fler spännande intervjuer med andra kvinnor, utökade kultur- och resereportage eller tips på aktiviteter som passar läsarnas ålder. Era kvinnliga läsare är trots allt väldigt mycket mer än objekt som behöver förbättra sitt yttre.

En förändring av Amelia menar jag är otroligt viktig att ni diskuterar då ni är en av Sveriges största tidningar för kvinnor.

Med vänlig hälsning,
Cecilia

PS. När jag letade upp era mailadresser på hemsidan fick jag se omslaget "Drick bort 3-kg". Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Comments
Postat av: VAST

Vad fick du i feedback från dom?

2013-07-31 @ 00:19:52
Postat av: Cia

Chefsredaktören är på semster, så jag väntar med spänning på svar när hon kommer tillbaka! (Hon är tillbaka på torsdag) :D

2013-07-31 @ 10:00:58
URL: http://miss783.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback