miss783

Sviken

Det känns som om jag blivit sviken. Precis som om någon jag ser upp till och tycker om gått bakom ryggen på mig. Med ett isande hugg i magen fick jag idag reda på att nästan allt mitt smink, min duschkräm och mina parfymer är djurtestade. Jag ser framför mig hur de stackars kaninerna knappt kan hålla de röda ögonen öppna efter att ha fått dem insmorda i kemikalier. Eller hur huden på en stackars mus svider efter testet av en ny kräm. Jag vågar inte ens läsa om katterna... Tro inte att experiment inte utförs på katter för det gör det. Verkligheten är en annan än den du ser i drömska reklamfilmer.
 
I min besvikelse kände jag till en början för att smyga in i butiker och apotek och sätta upp små lappar under djurtestade produkter med texten: "Denna produkt har testats på djur" och en länk, kanske en QR-kod eller liknande till vidare information. Men ganska snabbt insåg jag att det varken skulle vara praktiskt genomförbart eller att någon skulle bry sig. När jag tänker på problemet reagerar de flesta precis som rökare slår dövörat till så fort någon försöker tala om för dem hur cigaretter påverkar hälsan. Hade rökare verkligen tagit till sig vad det är de drar ner i sina lungor hade de med stor sannolikhet försökt sluta. Men bryr du dig om att 
exempelvis Head & Shoulders innehåller ett ämne som 
dödar livet i havet? Samma ämne som förr fanns i bottenfärg till fritidsbåtar, men som nu blivit förbjudet på grund av den skada det ställer till med marina livsformer?

Jag vill helst undvika att publicera obehagliga bilder i denna post för att inte skrämma bort någon från innehållet. Därför tänker jag istället ge er en kortfattad lista av några kosmetikaföretag som utför djurtester. Ifall du som läser trots allt vill veta...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ETT URVAL FÖRETAG SOM TESTAR PÅ DJUR:
  • Always (Procter & Gamble)
  • Aqafresh (GlaxoSmithKline)
  • Aussie (Procter & Gamble)
  • Axe (Unilever)
  • Biotherm (L'Oreal)
  • Cacharel (L'Oreal)
  • Clinique (Estee Lauder)
  • DOCLE & GABBANA (Procter & Gamble)
  • Dove (Unilever)
  • Elizabeth Arden
  • Estée Lauder
  • Garnier (L'Oreal)
  • Giorgio Armani (L'Oreal)
  • Gucci Fragrances (Procter & Gamble)
  • Head & Shoulders (Procter & Gamble)
  • Helena Rubinstein (L'Oreal)
  • Herbal Essences (Procter & Gamble)
  • Hugo Boss (Procter & Gamble)
  • Johnson & Johnson
  • Kerastase (L'Oreal)
  • Kielh's (L'Oreal)
  • L'Oreal USA
  • L'Occitane
  • Lancôme (L'Oreal)
  • LaRoche Posay (L'Oreal)
  • M.A.C. Cosmetics (Estee Lauder)
  • Mary Kay
  • Matrix Essentials (L'Oreal)
  • Max Factor (Procter & Gamble)
  • Maybelline (L'Oreal)
  • Neutrogena (Johnson & Johnson)
  • Olay (Procter & Gamble)
  • Pampers (Procter & Gamble)
  • Procter & Gamble
  • Ralph Lauren Fragrances (L'Oreal)
  • Redken (L'Oreal)
  • Revlon
  • ROC (Johnson & Johnson)
  • Sebastian Professional (Procter & Gamble)
  • Sensodyne (GlaxoSmithKline)
  • Sunsilk (Unilever)
  • Tom Ford (Estee Lauder)
  • Tommy Hilfiger (Estee Lauder)
  • Unilever
  • Vaseline (Unilever)
  • Veet (Reckitt Benckiser)
  • Vichy (L'Oreal)
  • Vicks (Procter & Gamble)
  • Vidal Sasson (Procter & Gamble)
  • Viktor & Rolf (L'Oreal)
  • Yves Rocher USA
Detta är bara ett axplock ur PETA's officiella lista som senast uppdaterades 01/29/2013. Vill du veta mer kan du läsa vidare på: http://www.peta.org/ 

Comments
Postat av: Andrea

Finns det NÅGOT som inte är djurtestat?
Blir JÄVLIGT irriterad på sånt här.

2013-01-31 @ 10:38:31
URL: http://fehrling.blogspot.se
Postat av: Andrea

Att det förekommer alltså...

2013-01-31 @ 10:39:05
URL: http://fehrling.blogspot.se
Postat av: Mosen tigerfadder

Hur är det med Clarins?

2013-01-31 @ 10:40:07
Postat av: Andrea

HOHO, se här!
http://eleven.se/ej-djurtestade-p95.html

2013-01-31 @ 10:40:43
URL: http://fehrling.blogspot.se
Postat av: Cia

Clarins utför inga tester själva, men köper in djurtestade ingredienser av deras leverantörer. De försöker givetvis ge sken av att inte ha med djurtester att göra, även om nu verkligheten är en annan. Clarins har sagt följande: "non-animal testing assurances cannot be provided from our ingredient suppliers".

2013-01-31 @ 13:06:59
URL: http://miss783.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback