miss783

Tankeexperiment: Framtida civila kläder

Tänk er ett samhälle där kläder endast är till för att vara funktionella. Funktionella i den mening att de ska värma och skydda kroppen, samt vara sköna att röra sig i. Varken mer eller mindre. Kläder utan några som helst estetiska finesser. Utan färg och utan mönster.
 
-Hur hade dessa sett ut?
 
Jag stod frysande på stan igår och väntade på bussen hem när jag insåg att alla tjejer, liksom jag själv, går runt i tajta jeans. Såpass tajta att ingen luft kan passera mellan tyget och huden. Inte konstigt att man fryser. Men hur hade vi klätt oss i mitt dystopiska tankeexperiment? Inte i tajta jeans i alla fall. Kanske i slitstarka byxor i ofärgad bomull? Inte heller hade vi haft klackar på skorna. Nej, vi hade antagligen gått runt i fotriktiga, grova kängor som värmt våra fötter och skyddat oss från väta. Dessa skor skulle vi kunna ha i många år.
 
Ju mer man funderar på saken, desto mer inser man hur konstigt vi klär oss idag. Vad är meningen med alla dessa skira tyger som varken håller eller värmer? Jag har köpt otaliga kläder genom åren som gått sönder efter knappt ett år. Jeans som spruckit, linnen som fått hål, t-shirts som vridit sig efter en enda tvätt... Det är tusentals kronor som jag kastat på ingenting. I min garderob har jag två sektioner. En sektion med kläder jag har när jag går ut och en sektion med kläder som jag har när jag bara ska vara hemma, eller när jag ska måla. Den senare sektionen har på senare tid vuxit sig skrämmande stor. Där hamnar alla de plagg som an okänd anledning inte håller. Varför blir det så?
 
Tänk om man istället hade en baskollektion med plagg som var tänkta att faktiskt fungera. Som ett slags civil uniform. Det klingar förvisso lite Sovjet över det hela, men jag tycker ändå tanken är rolig. Speciellt när man ser hur ohållbart modet är idag.

Comments
Postat av: Han som alltid bygger

Du får satsa på ännu bättre kvalitet så skall du se att tyget håller,.Och så strunta att vänta på bussen, spring istället så blir du varm :-)
Enfärgade "praktiska" kläder hade ju folket under Mao's kulturrevulution i Kina, och se hur bra dom mådde!!?? eller hur!

2013-02-04 @ 22:06:05
Postat av: Marcus

Besökte Kiruna för ett tag sedan för att hälsa på en kompis. Får nog säga att vi i söder är lite mer galna när det gäller utseende före funktion. Satt på puben en kväll och jag var nog ensam på stället att bära tunna (lägre) skinnskor, som om än är väldigt bekväma, knappast når den värmenivå de skulle behöva. Faktum är att den kvällen i Kiruna var det varmare där än i Göteborg. Istället fann jag lokalborna ofta i skidställ och rejäla vinterkängor. Att det låg någon meter snö och kylan kröp sig på om natten var det ingen som hade reflekterat över ännu.

2013-02-05 @ 14:02:40
URL: http://ljungblad.nu
Postat av: VAST

Det optimalaste vore ifall man hade ett jobb där man slapp gå ut när man inte kände för det :P

2013-02-06 @ 21:25:45
Postat av: Cia

@Marcus -Vad kul att du skriver! Blev jätteglad för kommantaren :)

Folk norröver är nog inte i närheten lika fåfänga som vi i de "större" städerna. Lite jämtländskt funktionalitetstänk är nog verkligen vad som behövs... Jag glömmer aldrig den gången en bekant till mig gick med öppen jacka och gnällde över att det var så kallt ute. Jag frågade varför hon inte stängde den eller om den kanske inte gick att stänga? Men hon sa bara att det inte skulle se riktigt klokt ut med uppragen dragkedja och att hon hellre fryser än ser ful ut(!)

2013-02-07 @ 01:34:34
URL: http://miss783.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback