miss783

Limetårta by Sophia Wester

I min mailkorg hittade jag min vän Sophias recept på limetårta som jag prövade att göra till idag. Resultatet blev enastående och med en sötsyrlig eftersmak av lime känner jag att jag måste dela detta fantastiska recept till världen.

 

här kommer recept
LIMETÅRTAN

 

pajskal:
3 dl vetemjöl
3/4 dl socker
1 rågad tsk vaniljsocker
175 g rumsvarmt smör
Arbeta snabbt ihop degen. Platta ut den i en pajform, gärna med löstagbar botten.
Grädda i 200 grader, 12-15 min.
Riv under tiden 2-3 msk limeskal och pressa limefrukterna.

 

fyllning:
3 ägg
2 1/2 dl socker
2 msk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft (ca 4 lime)
5 msk vetemjöl

 

Vispa ägg och socker pösigt. tillsätt den pressade limesaften, skalet och vetemjölet. Häll i pajskalet. Grädda 12
min.

 

siktas över:
1 dl florsocker
gärna tunt rispat limeskal

 

Kakan ska vara lös i mitten när man tar ut den ur ugnen.
Sikta över generöst med florsocker. Konsistensen blir perfekt när den fått stå i 4-5 h, eller till nästa dag. Då kan
man dekorera med lite limeskal.
SLUT. Happy End.


Comments
Postat av: mamman

Åååh, den var så god ! Tack för kvällen i går. Det var supermysigt att vara hos er på Alla Hjärtans Dag.
PoK

2013-02-15 @ 17:32:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback