miss783

Svar från Amelias chefredaktör

I ett tidigare inlägg publicerade jag det mail jag skickade till Amelia, angående tidningens innehåll. Det kan du läsa här. I dag fick jag svar:
 
Hej, 
Jag svarar för det redaktionella innehållet i amelia. Jag är också ansvarig utgivare för de annonser vi har i tidningen, däremot är det inte sidor som vi producerar, men det känner du säkert till. Jag godkänner dem däremot innan tryck.  Jag tror inte att vårt innehåll fungerar som ätstörningstrigger för vuxna kvinnor- men det har vi uppenbarligen olika åsikter om, och jag tror inte vi kommer att landa i samma åsikt. 
Vi är en varannan-veckas tidning med ett stort engagemang i allt från Rosa Bandet (som vi startade för 13 år sedan) till mångårigt samarbete med Action aid där vi jobbar kontinuerligt med att lyfta frågor kring flickor och barn i världen.  Vi har debatterat, och drivit opinionsbildning i ett stort antal frågor kring jämtställdhet. Vi värderar ord noga, kring hur vi uttrycker oss kring kropp och vikt.  Vi väljer modeller som inte är trådsmala, (vilket vi också uppmärksammas för).  Men det betyder inte att vi inte skriver om vikt, makeup, nyheter kring allt från tandblekning till nya läppstift och fastemetoder som våra läsare är nyfikna på.  Jag vet inte om du läste något av alla de jobb som du inte räknar upp, allt från intervju med skådespeleare Josefin Neldén till debattartikeln om "Women only", som handlar om kvinnoseparatism. Jag utgår från att du inte läst dem, för jag vet inte i vilket annat magasin du hittar den typen av artikel. 
Jag vet inte om du läste Rebeckas krönika som handlar om "stjärnfamiljen", istället för kärnfamilj, eller relationsspecialen om gräl. Jag vet inte om du såg artikeln om Annika Sten, som jobbar som slussvakt eller resejobbet, bokspecial, mm. 
Och ärligt talat vet jag inte vad som egentligen är så fel med "Korvfällan-jobbet" som ju handlar om att äta på ett sunt vis. 
amelia kommer 26 gånger om året, varje tidning innehålller inte allt. Men med tanke på vår stora grupp läsare, och upplaga, så vet jag att de flesta läser flera nummer, och får därigenom, en bra nog tidning. För dem. 
Mvh /Åsa. 
 
Så kära läsare, vad tycker ni om svaret?

Comments
Postat av: VAST

Nä! JAG vill veta ifall du ska svara HENNE, och isf vad!?
:-)

2013-08-23 @ 16:17:14
Postat av: Cia

Haha, inte än! Vet inte vad jag ska skriva tillbaka på ett så defensivt och syrligt svar :P

2013-08-23 @ 17:32:51
URL: http://miss783.webblogg.se
Postat av: VAST

Synd!
Jag läser inte den tidningen, annars hade jag kunnat hjälpa till.
Men det verkar som att du lyckades trycka på rätt knapp iaf. Detta med tanke på hur hon försöker rentvå deras verksamhet :-)

2013-08-24 @ 16:37:41
Postat av: Cia

Visst har jag :D Trampade visst på en öm tå!

För övrigt läser jag ju inte heller den tidningen. Det var ju som sagt bara när mamma hade köpt den som jag fick syn på dess osmakliga innehåll.

Jag funderar förresten på att gå till ett bibliotek och gå igenom arkiverade Amelia-tidningar för en djupare analys. Hade varit roligt om man kunde slänga ihop lite statistik av någon slag, såsom hur många artiklar som handlar om dieter... Får se om jag får den tiden över någon dag :)

2013-08-24 @ 18:03:16
URL: http://miss783.webblogg.se
Postat av: VAST

Du verkar vara en ambitiös typ du!
Ifall du gör en gedigen analys av det slaget, kan du ju alltid utveckla en hemsida som behandlar och exponerar info av det slaget för allmänheten :-)

2013-08-24 @ 19:06:01
Postat av: Cia

Haha! Jo, men varför inte?

2013-08-25 @ 11:20:03
URL: http://miss783.webblogg.se
Postat av: VAST

Hmm! Har du tiden så!? Vad gör DU på dagarna egentligen!?

2013-08-25 @ 17:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback