miss783

Landet för längesedan

Idag vågade jag mig på att se den tårdrypande filmen Landet för längesedan med den söta långhalsen Lillefot i huvudrollen. Jag har varit rädd för att se om den här filmen eftersom jag mindes hur jag grät floder efter att ha sett den om barn.

Men inte den här gången! Lillefots breda stockholmsdialekt, den ytterst töntiga Vasstand och mamman som dör till smörigaste musiken komponerad i nutid. Nej, jag blev inte ens tårögd.

Däremot upptäckte jag en ny favoritkaraktär! Tagg. Helt underbar liten dinosaurie med en enda replik:

-MAT!

Pojkvännen drog genast en referens till min katt. Hm.

För att ge en mer objektiv recension till denna dinosaurieklassiker från 1988 så tycker jag att den är lite väl hemsk för små barn. Storyn kantras av övergivna ungar, svält och jordbävningar. Dessutom gråter merparten av karaktärerna med korta intervall genom hela filmen. De lämnas ensamma, gömmer sig från blodtörstiga dinos, balanserar på stenblock i en flod av lava och räddar kompisen Petri ur ett svart gyttjebad. Eländes elände. Om det ska vara en informativ barnfilm om dinosaurieåldern eller bara ännu en tecknad barnfilm i mängden, det vet jag inte. Den har dock sina humoristiska stunder. Som när Tagg yttrar ordet mat med emfas.

Mest intressant var dock att se om en film som man inte sett sedan man var riktigt liten. Ska se om jag vågar ta mig an mina andra två skräckblandade filmupplevelser: Fantasia och Långbens snurriga värld...

Comments
Postat av: Dino

Kul att Miss 783 är tillbaka i bloggvärlden!

2012-01-08 @ 15:56:00
Postat av: Stor Andréa

HAHA! jag har alltid sagt till Ted att han är lik en av dinosaurierna i landet för längesedan, Ankis bror, men jag kom inte ihåg vad han hette. Tagg!! Och så är det din favoritkaraktär, haha!

2012-01-08 @ 21:22:21
Postat av: StorAndréa

HAHAHA! Jag har alltid sagt till Ted att han är lik en dinosaurie i landet för längesedan, Ankis bror, men jag kom inte på vad han hette.Klart att han är din favoritkaraktär; han är min också! Jurkarna och Tagg!

2012-01-08 @ 21:24:09
Postat av: StorAndrea

Här är jag och kommenterar! Trodde att den första kommentaren försvann nämligen.. tydligen inte. Ser ju lite lustigt ut. Oavsett blir jag glad när du har skrivit ett nytt inlägg i din blogg! Kaffe snart?

2012-01-12 @ 09:06:25
Postat av: Cia

Klart vi kan ta en kaffe snart! Next week baby :D

2012-01-12 @ 22:50:10
Postat av: Jurk

Dessutom vill jag ha fler uppdateringar på bloggen! Det är en del av min morgonritual, en kopp kaffe med en skvätt grön arlamjölk och fralla med ost och paprika, och MISS783! SÅ det är bara att uppdatera;)

2012-01-16 @ 19:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback