miss783

Kärleken till mina surdegar

Vera Cruz och Malou är två nya karaktärer i mitt liv. Nämligen de två surdegarna som står och bubblar i mitt kök. Vera är baserad på vete och Malou på råg. Vi hade en tidigare surdeg som vi namngav till Anastasia, men hon gick åt till ett ryskt rågbröd som vägde dryga 1,2 kg när det var klart. Lika bra som självförsvar som till studentfrukost. Brödet varade dessutom i två veckor! RUSSIAN BREAD FTW!

Jag måste medge att jag är lite förvånad över mig själv när jag sitter och googlar ordet 'surdeg' och hur man ska ta hand om dessa växande små varelser. Jag har legat i soffan och kollat igenom diverse filmer på en mesig kvinna som visar precis vilken konsistens degarna ska ha när man matar dem.

Yes, man matar dem! Hahaha. Det är så himla roligt. Sen jäser de och bubblar. Skruvar man av locket på Vera Cruz kommer en odör som påminner om nail polish remover. Seriöst! Det bildas alkohol och allt möjligt däri. Hade jag ätit en deciliter surdeg skulle jag inte våga köra.

Om detta nya intresse beror på en lång period utan Internet, eller helt enkelt distansen från min mor som inte klarar av ett stökigt kök, det vet jag inte. Men, i skrivande stund har jag testat sjutton bröd i min bok. Jag är lite besatt minst sagt. På jäsning just nu: pumpafröbullar.

Comments
Postat av: Anna

Cia du är så fantastiskt duktig! 17 bröd minsann, då är det snart dags för en ny bok ;)

2012-01-16 @ 23:44:50
Postat av: Cia

Tack Anna! Vad gullig du är :) Ja, jag har faktiskt kikat på en ny bok... surdegar såklart!

2012-01-17 @ 09:27:20
Postat av: moderen

Naawh...tänk om jag är den som har hämmat din talang för brödbakning i alla år. Förlåt. Men vad kul att det har fått blomma ut nu iaf! Jag är inte förvånad. Du är ju duktig på det mesta du företar dig. Puss

2012-01-17 @ 09:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback