miss783

Att ha för många saker

Jag vill bara rensa och städa. Ge bort saker. Damma av och sortera. Sen jag var liten har jag alltid samlat på mig saker och sett ett värde i att äga dem. Flera hyllplan i köket är fulla med handgjorda koppar från Italien, franska champagneglas och vackra glasburkar. Men nu börjar jag mer och mer känna hur överflödigt det är. Så mycket jag inte använder. Hur ofta dricker jag egentligen champagne? Kanske på nyårsafton och hemma hos mamma och pappa när de firar bröllopsdag, vilket är sker en gång om året. Glasen har mot min vilja blivit de där vackra finglasen som aldrig används och som samlar damm i skåpet bakom mina Corn Flakes, för där är det enda ställe de får plats.
 
Fast det är ju inga problem. Glas och porslin är ändå användbart och håller så länger du inte tappar något i golvet. Det jag däremot börjat bli mer och mer fundersam över är alla andra prylar som bara tar plats. Vad ska jag ha min samling DVD-skivor till när jag aldrig kollar på dem? En trave mediokra pocketböcker från min gymnasietid? Prydnadskuddarna jag lagt i förrådet? IKEA-ramarna med billiga vykort i?
 
Jag tror alla samlar på sig för mycket. För många saker, för mycket kläder, för mycket mat i kassen på väg hem från ICA, för mycket information, för mycket av allting och så mycket av våra pengar som går till sånt vi inte behöver. Och anledningen till att man köper så mycket nytt är för att det mesta som säljs idag är av så usel kvalitet att det inte håller längre än till nästa mode, samt spetsas med överlistig marknadsföring. Philadelphia och choklad! Jag förstod aldrig skämtet.
 
Framöver ska jag verkligen försöka att bara göra inköp som är antingen absolut nödvändiga, eller göra hållbara investeringar. Aldrig mer slit och släng från HM! Aldrig mer impulsköp från Åhléns City! Det räcker nu.

Comments
Postat av: mamman

Men hur ska jag göra med alla julklappar till dig...?
Puss

2012-12-06 @ 11:14:43
Postat av: VAST

Att impulsköpa något bara för att man har råd med det är ungefärligen lika vanligt som snabbmat är för respektive på fyllan. Det vill säga: vi köper det vi kan, och inte alltid det vi egentligen behöver, utan enbart det som vi tror att vi behöver för att tillfredsställa oss själva för stunden. Det du kan göra är att sälja av dig en massa av det som du tycker är redundant. Men då skapar du bara en dominoeffekt för andra skulle jag tro, eller...?

Kom ihåg det: för mkt information är lika med noll information!

2012-12-06 @ 19:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback