miss783

First Conversation (in swedish?)

Cæcilie Norbys album First Conversation ljuder av stillsamma, men mycket tråkiga jazzmelodier. Trots den vackra omslagsbilden med en varm, röd blomma, är musiken som ett regnväder. First Conversation är som man tänker sig att en jazzplatta skall vara: Långsam med oorganiserade basgångar, alldeles för sentimentala stråkar och pianospel som aldrig upphör. Till detta har Norby en mörk, djup röst och hon sjunger om sånt som verkligen alla undrar som t.ex. do you believe in spring? Till råga på allt: desperata trumpeter! Och såna vet vi väl alla hur de låter?

Men gömd bland allt annat på skivan finns spår nummer åtta: Kyrie II. Den är till min stora förvåning på svenska! Ja, vad roligt tänkte jag då skivan spelades upp för mig i bilen... men omg* Det känns precis som om nån har förvrängt Microsoft Sam till en svensk kvinna, skrivit in en låttext i rutan och tryckt på play. Läs för all del den underbara texten och notera de intressanta stavfelen (Norby sjunger fonetiskt allt som står):

image32

Du titter på mig från en bild
Dina ögon var så blå dom som tänt mig
I mina sinnan är du kvar
Jag tänker ofta på vad som hänt dig

Den dag när sommarn förde bort dig
Hördes ingen röst
Fåglar sjunger igen
Det ger mig ingen tröst

Jag bränner minnen med din bild
Din kärlek var min eld röd som lågan
Kände tvekan i din blick

Men aldrig fick jag svar på min fråga

Den dag när sommarn förde bort dig
Hördes ingen röst
Fåglar sjunger igen
Det ger mig ingen tröst


*Oh, my God!

Comments

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback