miss783

Cool

Vad vi uppfattar som coolt är helt och hållet styrt av samhället vi lever i. När vi växer upp lär vi oss hur olika stilar får olika reaktioner. Vi kan därefter bestämma oss för vad som faktiskt är coolt och inte. Men eftersom begreppet coolt förändras med tiden måste vi hela tiden omlära oss.

Jag har vuxit upp under nittiotalet och tycker nog fortfarande innerst inne att vad som var coolt då fortfarande är coolt nu. Men är det verkligen så?

image24Första gången jag såg filmen Spring Lola med ett par kompisar tyckte jag verkligen att Lola var den coolaste kvinna jag sett. Med rött hår i ordets rätta bemärkelse och ett sätt att ta konflikter på som jag bara vågar drömma om. Scenen då hennes pappa ber henne att hålla käften är så underbar, för hon fullkomligt exploderar! Hon kastar allt hon kommer åt i golvet och skriker tills väggklockan av glas spricker.

Men jag frågar mig själv: Skulle det vara coolt idag? Hennes kläder som ser ut att vara köpta på Saronkyrkans second-hand och en hårfärg som får henne att framstå som färgblind. Och att kasta saker i golvet? Konsekvenserna av ett handlade som bara kommer drabba henne själv i slutändan. Nej, hon är trots allt inte perfekt. Men i filmen kommer hon för alltid att vara odödligt cool. You go, Lola!

image25Förutom den färgsprakande Lola hade jag ytterligare en ikon som utökade min uppfattning om hur det är att vara cool. Denna kvinna är Trinity i The Matrix.

Hon är svårflirtad, konsekvent, smidig, tuff, smal och snygg på samma gång. En tuffing som kör MC, flyger helikopter och kan hacka datorer. Allt vad en kvinna egentligen inte kan. Det är några av sakerna som gör henne så oändligt cool.

Men liksom Lola har även Trinity sina brister. Denna stora brist är kläderna. När jag först såg The Matrix ville jag givetvis också bära tajta, svarta lackkläder och använda stilrena solglasögon utomhus. Dessvärre är det inte möjligt att ta efter denna stil eftersom folk skulle tro att man sysslade med sado-masochism. I en film som The Matrix kan allt verka coolt, med det fungerar inte riktigt ute i det vanliga livet (The Matrix btw!) Att en vardag komma till skolan i bakåtslickat hår och en mörk, fladdrande rock efter sig skulle nog sätta skräck i andra elever. Respekt, jo visst, men man vinner nog inte på ett sådant utseende i längden, oavsett hur häftigt man är innerst inne.

Jag undrar, skulle Trinity vara cool i ett vardagligt sammanhang? Kanske med den ambitiösa och starka personligheten, men absolut inte med kläderna. (Mot förmodan på ett raveparty). Det är vid den här punkten jag inser att det är skilland på film och verklighet; The Matrix och The Real World. Kanske är det just det här som stoppar mig från att starta ett slags urbaniserat lajvgäng där man praktiserar freerunning och förvränger verkligheten för en stund till en fantasyvärld. Jag säger bara: 'Wake up to the real world.'

Slutsats: Satsa på en cool personlighet istället för en coolt outfit. En skön utstrålning går aldrig ur modet.

Comments
Postat av: Carl

Klockrent inlägg cia! Din blogg är snart i klass med carl bildts alltså :P

Läste nånstans (Sa jag detta? Kanske inte.. Hm jag kommer inte ihåg) om nån som definerade geek som "nån som seriöst vill/försöker klä sig som nån i matrix". Ganska träffande, om jag får säga det själv!

2008-01-24 @ 15:12:37
URL: http://ydergard.awardspace.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback