miss783

Céderic Villani och konsten att hitta sin stil

Blev helt hänförd när jag såg den franske matematikern och professorn Cédric Villani som gästade Skavlan häromdagen.

Han berättade om hur han hittade på en klädstil när han gick på högskolan som han kört på stenhårt de senaste femton åren. Han har uppnått ikonstatus i Frankrike och blir jagad på gatan för att skriva autografer till unga tjejer.

Det är fascinerande att se någon så intensivt passionerad för sitt ämne och med en helt unik stil. Kombinationen av matte på cutting edge-nivå tillsammans med ett intresse för en avantgardistisk klädstil är oslagbar. Dessutom med en enorm portion charm och ett öga för det vackra har monsieur Villani just blivit en stor förebild för mig.

Han har just påmint mig om hur viktigt det är att studera det man brinner för, bära de kläder man känner karaktiserar ens egen personlighet och lyssna på sitt hjärta...

Vill du se hans intensiva ögon när han berättar om hur vacker matematiken är kan du kolla reprisen av Skavlan i SVT Play här: http://svtplay.se/t/102974/skavlan

Comments
Postat av: Kikki

Villani är underbar!

2010-10-04 @ 17:58:04
Postat av: Jens

Finns ju inget bättre än en person som brinner för sitt ämne! Den matematiken han talar om i "Skavlan" är precis den matematik som man borde få lära sig mer om i skolan. Jag har alltid sökt efter just den här sortens syfte med matematik.

2010-10-04 @ 19:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback