miss783

En timme utan elektricitet gör underverk

Att det kunde vara så skönt att bara stänga av allting. Att släcka alla lampor, stänga av spisen och datorn. Helt plötsligt blev lägenheten tyst och stämningen behagligt rofylld. Earth Hour, som för min del blev flera earth hours, gav mig en välbehövlig stunds vila från alla måsten. Det som egentligen är en manifestation för miljön blev för mig en stunds vila för kropp och själ. En timme för att smälta alla dagens intryck. Med flera värmeljus tända låg jag och Alexander på min mjuka filt och tittade på det ljus som var kvar av solnedgången. En behaglig blå ton som så småningom gick över i nattens mörker med måne, stjärnor och blinkande flygplan klara för landning.

När man avstår från att använda elektricitet under en liten stund märker man hur allting stannar upp. Man får istället tid för att prata, tid för eftertanke och vila. För det är ju svårt att sätta igång och diska i mörker, forstätta läsa i sin bok eller vad man nu tänkt göra.

Jag tror kanske inte Earth Hour kan förändra världen, men för dem som släcker ner ljuset tror jag att förändringen ligger i att individer kan bli påminda om hur viktigt det är att stanna upp ibland. Jag tänker definitivt ha flera sådana timmar framöver... Earth Hour eller inte.

Comments
Postat av: Storandrea

Jurken! När ska du hälsa på mig? Hur mår du vad gör du hur går det i skolan osv? Träffa mig snart helt enkelt tycker jag. Puss och kram!

2012-04-03 @ 10:58:05
Postat av: Jurk

SUUURE! Du får ju bjuda in mig :D Jag mår bra och skolan går fint. Jag kan tänka mig kaffe med dig snarast. Love /Jurken

2012-04-03 @ 21:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback