miss783

Ryskt surdegsbröd

Här är lite bilder från mitt senaste brödbak. Det blev ett ryskt rågsurdegsbröd den här gången med bland annat koriander och mörk sirap. Ett rejält bröd må jag säga! Det doftar härligt blommigt och väger över en bra bit över ett kilo!

Tänkte snabbt kolla till brödet imorse och sätta det på jäsning i sin form när jag fick syn på rågsurdegen som nästan hade gjort sönder locket på sin glasburk. Surdegen hade fått sån fart och bubblat så mycket under natten att locket hade poppat upp. Jag börjar bli lite rädd för att den ska rymma. Snart ser man väl bara ett hål i fönsterrutan och ett kladdigt mjölspår på golvet...

Nu ligger det färdiga brödet och svalnar. Man ska vänta i ett dygn tills man skär i det, så imorgon blir det surdegsbröd till frukost! Sen håller det sig saftigt i upp till två veckor om man bara lindar in det i en handduk. Lyckas man trots allt inte äta upp det fungerar det säkert även bra som självförsvar.

Comments
Postat av: StorAndréa

Å vad det ser gott ut! Jag vill komma och äta surdegsbröd! Ska vi ses snart igen? det var väldigt trevligt sist att få besöka ert lilla mansion. Följer för övrigt ditt och andras exempel att skriva här på internetet så kolla gärna in jurken!

Puss på dig!

2012-01-31 @ 08:54:12
URL: http://morfarharberattat.tumblr.com
Postat av: moderen

Vad duktiga ni är! Vill också komma och äta surdegsbröd i Bräcke...

Pussss

2012-01-31 @ 09:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback