miss783

Röd, kletig och helt oemotståndlig körsbärspaj

På Alla Hjärtans Dag tillagade jag och Alexander en riktigt kärleksdessert: Körsbärspaj med vispgrädde. Till min stora glädje fanns en bit kvar i kylskåpet. Bilden är från andra omgången jag hämtade...

Pajen är för övrigt direkt inspirerad av den som serverades i serien Twin Peaks. Och liksom agent Cooper, bör denna paj avnjutas med en god kopp kaffe. Svart såklart.

Här är receptet jag testade från Allt om Mat:


Pajdeg
5 dl     vetemjöl
0,5 dl     strösocker
200 g     smör
0,5 dl     vatten

Fyllning
1 burk     körsbär, 680 g
2,5 dl     strösocker
4 msk     maizena majsstärkelse
1 krm     bittermandelolja
2 tsk     pressad citron
30 g     smör

Tillagning
1. Finfördela smöret i mjölet och sockret i matberedare eller med fingertopparna till en smulig massa. Tillsätt vattnet och kör eller arbeta snabbt ihop en deg.
2. Tryck ut degen ca 2/3 av degen i en form med löstagbar kant, 24-26 cm i diameter. Ställ kallt. Kavla mellan plastfolie ut resten av degen till ett lock. Lägg det kallt.
3. Sätt ugnen på 225°.
4. Häll lagen från körsbären, ca 3 dl, i en kastrull. Tillsätt socker och majsstärkelse. Låt koka ihop till en klar och tjock kräm under omrörning. Ta kastrullen från värmen och tillsätt bittermandel, citronsaft, smör och körsbären. Låt svalna.
5. Gör hål i pajdegslocket med en äppelurkärnare. Spara de små rundlarna till dekoration.
6. Häll fyllningen i pajskalet. Lägg på locket och jämna till vid kanten. Lägg på de små rundlarna.
7. Grädda på nedersta falsen i ugnen 10 min, sänk temperaturen till 175° och grädda ytterligare 40 min. Flytta upp pajen de sista 5 minuterna om den verkar alltför blek.
8. Servera pajen ljummen med romgrädde, lättvispad grädde eller vaniljglass.

Comments
Postat av: Dino

Det såg gott ut måste jag medge. Men inte så smaskigt som stekt lever med Coca Cola...

2012-02-18 @ 11:33:12
Postat av: Anonym

Du har blivit så... huslig.

2012-02-19 @ 22:40:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback