miss783

Fusk? Om att använda förlagor i konst

Jag har målat i flera år och alltid med en strävan att hitta på något unikt och personligt. Det har ofta tagit väldigt lång tid och jag har jobbat med mina tavlor och bilder under månadslånga perioder, ja, till och med år. När jag  tittar på mina förebilder, förundras jag hur dem verkar kunna producera mästerverk efter mästerverk utan att tappa den röda tråden som är unikt för just deras personligheter och stil.
 
Häromdagen surfade jag in på Nordiska Akvarellmuseets kanal på Vimeo och såg ett par klipp med två av mina stora idoler: Adam Saks och Dr. Lakra. Adam bläddrar i en tjock bok med fotografer från 1920-talet och jag känner genast igen ryggtavlan med den läckra pinuppan med fjärilsvingar. Det som jag alltid trott var en komposition påhittad av konstnären själv. Senare ser jag hur Dr. Lakra arbetar med den stora väggmålningen i entrén till museet. Där jobbar han med fotografier som han lägger på overhead och därefter skissar outlines på.
 
Är detta fusk eller bara genialt? Får man lov att ta genvägar som konstnär? Jag har hela tiden varit emot idén och de få gånger jag målat av någon eller något har jag inte känt mig särskilt stolt över det färdiga resultatet. Numera vet jag inte om jag bör svälja min stolthet och börja bli produktiv på riktigt, eller om jag ska hålla fast vid mina höga ambitioner och fasta principer?
 
 

Comments
Postat av: VAST

Håll fast vid din principiella uppfattning! Det är just den som är ursprunglig och unik i den här kontexten. Antingen det, eller så tycker jag att du får definiera om hur din stolthet artar sig i förhållande till din nuvarande uppfattning om vad som är principiellt korrekt, och/eller vad som borde vara principiellt korrekt! I konstens värld bör det väl inte finnas några formella distinktioner mellan det som "är rätt" per definition och det som "känns rätt". Men som sagt, håll fast vid det fundamentet som du har byggt upp, och låt det blomma ut till ett morfologiskt jag utan dess like!!

2012-08-05 @ 22:53:03
Postat av: Cia

Med närmare eftertanke verkar min principiella uppfattning generera mer kreativitet, så ja, jag gör nog rätt i att försöka hålla fast vid den. Tackar ödmjukast för din kommentar!

2012-08-07 @ 09:36:07
URL: http://miss783.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback