miss783

127 timmar panik i Bluejohn Canyon

Nu har filmfestivalen i Göteborg dragit i gång för 34:e gången! Woah. Givetvis var jag ute illa kvickt för att fixa biljetter till alla coola filmer. Först ut var Danny Boyle's 127 Hours.

Kom just hem från denna fruktansvärda upplevelse på Draken. Salongen kändes seriöst som 30° varm!? Det förstärkte på sätt och vis filmens ångestfyllda ökenäventyr, där huvudpersonen Aron lyckas hoppa på en lös sten som låser fast hans högerarm i en ravin. Fast i öknen med en mp3-spelare, en vattenflaska, en kass kniv (made in china) och lite annat smått och gott... en kamera som han underhåller sig med i de tröstlösa och helvetiska 127 timmarna.

Som de flesta redan avslöjat för mig innan jag ens fick se filmen... *SPOILER ALERT* så slutar filmen med att han bokstavligt talat skär av den del av armen som fastnat under stenen. Det tar sin tid. Han inser ju att man har rätt så kraftiga ben i armen, så han börjar med att knäcka alla ben så att han kan hacka bort huden och köttet med den slöa kniven. En bit in i armen upptäcker han nervtrådarna och samtidigt som han sågar sig igenom dem kommer det rent fruktansvärda ljud i biosalongen. De påminner om kraftigt white noise upphöjt till 10.


Samtidigt försöker jag kämpa mot värmen som vill kväva mig och stundvis faller delar av hörseln bort. Precis som innan man svimmar. Och det är ju väldigt smidigt att svimma i mitten på salong Draken. Inte alls ett folkhav som omringar mig på alla sidor... nejdå... *ta bara ännu ett djupt andetag*. Huvudet värkte och det var som om jag hade bomull i öronen. Denna härliga känsla av en inledande panik för att inte svimma till bakgrunden av en bioduk med en kille som dränkt i blod amputerar sin arm.


Egentligen var det inte så mycket mer som hände i filmen, utöver Arons fragmentariska tillbakablickar på sitt vilda liv och hallucinationer av anhöriga. Trots detta tycker jag Boyle har gjort en riktigt bra jobb. Det är en otroligt snygg film med helskön musik och starka karaktärer. Var beredd på action och brutal äkta panik.


Never Hear Surf Music Again by FREE BLOOD

Comments
Postat av: Christoffer

Ska jag tolka detta som att filmen var bra då? Om man jämför med hur varmt det var i biosalongen så är kanske inte mitt hus lika farligt :).

2011-01-30 @ 13:12:57
Postat av: Anonym

Din bergvärme slår ändå allt christoffer! Nej, men ärligt talat har jag råkat ut för att nästan få värmeslag i Draken. :/

Får ta å se filmen snart då. Danny Boyle är en intressant regissör ändå! :P

2011-01-30 @ 19:39:46
Postat av: Annie

Vad har du fått Grand Canyon ifrån?

2011-01-30 @ 20:18:02
Postat av: Hulda

filmen verkade bar först mne inte när han skär av armar och ben hjälp ahaha

2011-01-30 @ 20:29:29
URL: http://huldaeinarsdottir
Postat av: Hulda

är den värd att se?

2011-01-30 @ 20:30:06
URL: http://huldaeinarsdottir.blogg.se/
Postat av: Martin "tolvan" - Humor, Fotograf, Bloggdesigner

Hej, härlig och fin blogg du har! =)

Allt bra då? ^^

2011-01-30 @ 20:42:53
URL: http://tolvans.com
Postat av: Cia @Hulda

O ja, den är sevärd :)



2011-01-31 @ 00:43:19
Postat av: Annie

Men byt titeln då den inte utspelar sig i grand canyon :)

2011-01-31 @ 10:19:08
Postat av: Cia @Annie

Hm... det har du nog rätt i. Var helt säker på att det var grand canyon. Är det utah? Eller vad heter stället eg? :P

2011-01-31 @ 14:37:40
Postat av: Anonym

Plötsligt blev de mycket reklam på bloggen! :P

Tänker på alla länkar till andra bloggar.

2011-01-31 @ 15:15:05
Postat av: Arild

leste om dette på FHM, litt av et valg..kapp av armen med en skjev kniv eller dø....

2011-02-01 @ 06:25:21
Postat av: Cia @Arild

Det finns en intervju med honom här: http://news.nationalgeographic.com/news/2004/08/0830_040830_aronralston.html



Väldigt intressant må jag säga!

2011-02-01 @ 13:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback