miss783

Julfrid, kakor och obduktionsrapporter

"Det blir ju lite svårt att mäta längden på en människa från en tågolycka där huvudet gått av. Eller väga organen på någon där hjärnan är borta. För att inte tala om den där sågolyckan för några år sedan!"

Det slår mig hur jag alltid lyckas hamna i situationer med udda samtal. Jag sitter i min farmors vita soffa med en kopp julkaffe, flera sorters kakor och Xanté när jag hör hennes väninna från Rättsmedicinska berätta om alla obduktionsrapporter hon skrivit under åren. Och fortfarande skriver för den delen med. De tre olika typer av rapporter som finns är:

  • Föruttnade lik 
  • Vanliga rapporter
  • Utvidgade rapporter
 
Utvidgade rapporter skrivs när det handlar om mord. Och såna tar lite tid att skriva.

Julen en tid för eftertanke, som kungen sa på teven för en stund sedan i sitt årliga tal.
Sannerligen efter sådana samtal kan man inte annat än att försjunka i tankar.
Trackback