miss783

Koss PortaPro, Cheap Monday & Converse

Under en längre tid (under mina omedvetna fältstuider i kollektivtrafiken) har jag hittat gemensamma nämnare som utgör hörnstenarna i mainstream:
  • De blå hörlurarna Koss PortaPro 
  • Alla tänkbara varianter av jeans från Cheap Monday 
  • Converse i valfri färg...
...oftast i svart eller vitt



Dessa tre ting är oberoende social status och samhällsklass. Faktiskt. Varför då? Ja, det är sannerligen en smula intressant. Jag ämnar att få ihop den fulltständiga bilden av de gemensamma nämnarna för att totalt upplösas i mängden. Vad är det för yttre attribut som gör att man fullständigt smälter in bland alla andra?

Många har i avsikt att försöka sticka ut så mycket som möjligt. Och ja, det är ju ingen konst. Men att hu gör man för att tvärtom försöka se så normal ut som möjligt?

Jag funderar egentligen på om det ens går att uppnå. I min mentala bild av den mest "normala" personen i min egen ålder ser jag en tjej med svarta converse, blåjeans och svart jacka som äter en hamburgare på Burger King. Hon har håret i en hästsvans och använder endast mascara. I väskan (som givetvis har korta band och är stor nog att rymma en fotboll) bevarar hon sin lilla mobiltelefon från antingen Nokia eller SonyEricson. Där ligger även hennes iPod med en blandning musik, dels från topplistorna på radio och dels även från mappen "Received files" från msn-konversationer.

Vad är din inre bild av din normala motsvarighet?

Comments
Postat av: Anonym

Vi går nog gräva i det mentala istället för det fysiska hos mig! ^^

2009-03-02 @ 21:22:09
Postat av: Jonas

...det var jag där, tabbade bort namnet först :P

2009-03-02 @ 21:22:39
Postat av: Carl

Som vi just diskuterade irl: antingen är man mer normal än man tror, eller så är begreppet "normal" så brett att det egentligen inte betyder någonting!



Kosslurarna håller jag verkligen med dig om att alla har, minst lika vanliga som ipods faktiskt! Fast (som för ipoden) så finns det ingen riktigt värdig konkurrent!



Mer intressant är egentligen att cheap monday och converse känns mainstream i dessa dagar (speciellt cheap monday-byxor, som inte direkt är kända för sin optimerade komfort...). Men faktiskt, ett par blåa 501:or kanske ser enkla ut, men de sticker ändå nästan ut som alternativa då de är sååååå INTE 2009!

2009-03-02 @ 23:34:41
URL: http://ydergard.awardspace.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback